• A. Hanselman

De kers op het centrum

Ik las dat er door de gemeente geld geïnvesteerd wordt in het centrum van Geldermalsen. Heel mooi! Wat, waar, hoe? Ik hoop in elk geval dat inwoners en ondernemers worden betrokken bij het uitwerken van ideeën. Ik heb wel mijn ideeën. Maak het bijzonder en gastvrij, maar passend bij de schaal van Geldermalsen. Kies bij voorkeur voor kleinschalige winkels en horeca en niet voor grote landelijke winkelketens. Geldermalsen kan ook voor dagjesmensen zoals fietsers, wandelaars of kanoërs een aantrekkelijk dorp zijn, gelegen tussen leuke plekken als Culemborg en Buren. Maar investeer als gemeente vooral geld ten behoeve van je eigen inwoners. Ook als je toeristen wilt trekken, waar ik een groot voorstander van ben; geen betere ambassadeurs dan je eigen positieve mensen.

Zorg dat er op zondag een aantal zaken open (mogen) zijn, zodat er leven in het centrum is. Doe iets met het water. Een van de sterke punten van Geldermalsen, de Linge, is nu nauwelijks zichtbaar, terwijl de rivier en het Lingepark slechts op een flinke steenworp afstand van de winkels liggen. Verbind het centrum en de Linge met elkaar, zodat je na het winkelen heerlijk op een terras kunt genieten van het uitzicht over het water.

Vernieuwing in het centrum hoeft ook zeker niet alleen commercieel te zijn. Ik pleit voor meer kunst en cultuur in de openbare ruimte. Want hoe mooi en multifunctioneel 'De Pluk' ook is; ik vind het jammer dat de bieb uit het centrum weg is. Een bibliotheek geeft veel aanloop, ook 's avonds. De kunstetalage achter de Lidl op het Marktplein is al leuk, maar denk ook eens aan pop-up exposities van oude foto's en kunst in leegstaande winkelpanden, Betuwse spreuken op straat of muurschilderingen door lokale kunstenaars.

Ook belangrijk: kindervermaak. Als de kleintjes gaan spelen, blijven de ouders wel hangen in de horeca en winkels vlakbij. Zet een klimtoestel neer in de vorm van een kers, ook leuk als selfieplek. Maak een speurtocht, laat ze kersen vangen in plaats van Pokémon.

Maar met al dit gratis advies ben je er nog niet. Want wat vormt echte gastvrijheid, waar komen mensen voor terug? Juist, voor de mens zelf. Toen wij laatst terugreden met vrienden van een midweek in de Duitse Eiffel, stopten we voor de lunch in een niet zo spannend Duits stadje. De burcht waarvoor we kwamen, bleek dicht te zijn en we konden ook geen geschikte plek vinden om een hapje te eten. We struinden wat rond en kwamen toevallig in een klein winkeltje terecht. We kwamen er supervrolijk weer uit. Onze middag was gered. Wat gebeurde daar? Er waren leuke spullen te koop, vooral lokale producten: likeurtjes, olijfolie, noten. Maar het belangrijkste was dat de eigenaar vriendelijk was én belangstellend. Hij wilde weten waar we vandaan kwamen, gaf de kinderen een snoepje, liet ons de drankjes en oliën proeven. Het was gezellig en persoonlijk. Uiteindelijk gingen we met volle tassen naar buiten en kregen we ook nog een goed lunchadvies mee. Iedereen blij. Dat voelde als echte gastvrijheid. Dat past hier ook prima, in de schaal en opzet van ons centrum. Een laatste advies: investeer niet alleen in de materiele kant, maar ook in immateriële zaken om het centrum gastvrijer te maken.

Martine Eerelman-Hanselman