• Het verhaal van de praatpaal

    Ecoleon

Afscheid van de praatpaal: effectieve samenwerking met de markt

26-09-2017, 16:11 | Lezersnieuws | Ecoleon BV

In juli gingen de eerste 500 praatpalen online in de verkoop. De belangstelling was enorm. Minder groot was de animo toen Rijkswaterstaat een half jaar eerder een onderhandse uitvraag deed voor het weghalen van de palen. Van Doorn uit Geldermalsen was de enige die zich meldde met een plan. Vandaar dat Rijkswaterstaat hen vroeg om alle 3.300 praatpalen langs de Nederlandse snelwegen weg te halen.

Van icoon tot colablikjes

'We waren er direct van overtuigd dat dit een fantastische klus was voor ons', vertelt Robert van Doorn, businessunitmanager bij Van Doorn en directeur van het duurzame dochterbedrijf Ecoleon. 'We zagen de palen namelijk niet als een kostenpost, maar als waardevolle items. Naar de stort rijden was geen optie. ' Die benadering bleek goed te passen bij de wensen van Rijkswaterstaat. Leveranciersmanager Herma Zijlmans: 'De praatpaal is een Nederlands icoon. We wilden dan ook niet dat de palen in de shredder zouden belanden en eindigen als colablikjes.

Sentimentele waarde

Een eerste inventarisatie in eigen omgeving maakte voor Van Doorn al duidelijk dat de palen een nieuwe bestemming moesten krijgen. 'De praatpaal heeft voor een hele generatie Nederlanders sentimentele waarde. Vandaar dat we besloten om 500 palen online aan te bieden. Maar dat de belangstelling zo groot zou zijn, hadden we echt niet verwacht.'

Alle palen in kaart

Op dit moment heeft Van Doorn bijna alle palen weggehaald. Door werkzaamheden slim te plannen blijft de overlast voor weggebruikers beperkt. Van Doorn: 'Samen met de verkeersloketten van Rijkswaterstaat stemmen we onze werkzaamheden bijvoorbeeld af op geplande wegafsluitingen. Gemiddeld duurt het zo'n halfuur om een praatpaal te verwijderen. We halen niet alleen de palen weg, maar ook paadjes en overstapconstructies van de vangrail. En als we pech hebben, zijn die in een flinke laag beton gestort.'

Oplaadpaal voor elektrische auto's

Voor palen die hij niet individueel verkocht, kon Van Doorn talloze herbestemmingen bedenken. 'De praatpalen inzetten als oplaadpalen voor elektrische auto's bleek het meest kansrijk', vertelt van Doorn. 'Uiteindelijk keren minstens 1.675 praatpalen terug als oplaadpaal. Een idee dat ook Chrétien Gerrits aansprak, ontwerper van de praatpaal. Duurzaamheid speelde destijds namelijk ook grote rol bij het ontwerp.

Bent u benieuwd naar de actuele ontwikkelingen rondom de praatpaal? Kijk op www.ecoleon.nl of volg: https://www.facebook.com/hetverhaalvandepraatpaal/