• Overhemden.com

Het merk Tiger of Sweden: pure innovatie

Advertorial

Een kledingmerk uit Zweden dat al meer dan 100 jaar bestaat, maar nog niet zo bekend is in Nederland. Het merk heeft al een aardige geschiedenis. Tiger of Sweden heeft een breed assortiment. Van overhemden tot schoenen en nog veel meer. Het complete plaatje. Benieuwd naar de geschiedenis achter dit Zweedse merk, lees dan snel verder!

Geschiedenis

Tiger of Sweden is opgericht in 1903 in Uddevalla in Zweden, door de twee kleermakers Markus Schwartzman en Hjalmar Nordström. Op dat moment heette het nog niet zoals het nu genoemd wordt. Het begon als Schwartzman & Nordström. Het verhaal kent gouden tijden en slechte vooruitzichten. Het merk is meerdere keren geleid door mensen met innovatiegedachten. Ze namen allemaal het pad dat Tiger of Sweden “ A different Cut”  noemt, wat betekent dat het verder gaat dan wat je kan doen met een schaar, draad, stoffen en stikken. Dit begon met het idee dat Schwartzman had. Hij veranderde de manier van werken van een kleermaker. In plaats van in de winkel te wachten op de klanten, gingen zij naar de klanten toe. Dit zorgde ervoor dat de klanten hun pakken sneller en makkelijker kreeg.

Schwartzman begreep van de gesprekken met klanten dat zij het tijdrovende passen van individuele pasvormen wilden verminderen. Als echte ondernemer kwam hij met de oplossing ,namelijk standaard pakken van hoge kwaliteit. De pakken hadden een modern design met een perfecte pasvorm en vaste maten. Dit zorgde voor een groei in de jaren erna.

De naam

Hoe ze op de naam van het bedrijf zijn gekomen, is een interessant en leuk verhaal. Een van de eerste pakken heette Tiger. De verkopen van dit pak liep zo goed dat Schwartzman in een eigenwijs humeur het teken “Tigerkläder” had gemonteerd op het dak van de fabriek. Wat staat voor tijgerkleding. Het bedrijf stond nog onder de oorspronkelijke naam in het register, maar niemand die het bedrijf vanaf die dag nog zo noemde. Ze werden bekend als Tiger.

In 1939 stond Tiger of Sweden op het punt om voor de vierde keer naar een andere fabriek te verhuizen. Dit ging niet door omdat de Tweede Wereldoorlog uitbrak. In plaats van het langzamer aan te doen, ging Schwartzman produceren voor het Zweedse leger. Terwijl het voor anderen bedrijven magere tijden waren, gingen de zaken bij het bedrijf goed. Tiger of Sweden richtte een kleuterschool en een pension op voor de werknemers. Het ging zelfs zo goed dat met de kerst in 1944 de werknemers een extra week salaris kregen als kerstcadeautje.

Toen de vrede was wedergekeerd in 1945, begon Schwartzman gelijk met de bouw van een nieuwe fabriek. Hij keek naar innovatieve ideeën in de wereld en paste deze toe op zijn fabriek. Dit zorgde voor een van de modernste fabrieken in Europa.

In 1955 overleed Markus Schwartzman, waarna zijn zoon Robert Schwartzman het overnam. Gelijktijdig veranderde de markt. Er kwam competitie uit Finland, Portugal en andere landen. Zij produceerden goedkopere kleding. Binnen een paar jaren zat het bedrijf in het midden van de Zweedse textiel crisis. Snel daarna volgde een harde klap in het gezicht van het bedrijf. Robbert Schwartzman overleed plotseling in een auto-ongeluk, waardoor het bedrijf opeens zonder leider zat.

De smaak van de klanten veranderde en de bedrijven die handelden in pakken kregen zware tijden. De verkopen daalden en het bedrijf werd verkocht aan de Zweedse overheid.

Het bedrijf onder leiding van de nieuwe eigenaar ging zich daarna internationaal richten.Wat volgde waren samenwerkingen met meerdere bedrijven waaronder Marks & Spencer in het Verenigd Koninkrijk. Ook opende het bedrijf een kantoor in Amerika, in het welbekende Empire State Building. Binnen een paar jaar verkochten ze ruim 70.000 pakken in Amerika.

Toen in 1983 de CEO en productiemanager van het bedrijf ze uitkocht van de Zweedse overheid, waren ze weer een private onderneming. Helaas daalden de verkopen in Amerika, wat leidde tot de sluiting van het kantoor in Manhattan. Ook de economische neergang en crisis in de banken- en onroerend goed sector zorgde voor dalingen in de verkopen. Het bedrijf werd weer verkocht. De nieuwe eigenaars besloten dat ze twee opties hadden; het bedrijf stoppen of het een nieuwe start geven. Gelukkig kozen zij de tweede optie. Ze begonnen opnieuw. Wat volgde waren jaren van ontwikkeling, aanpassingen en nog meer ontwikkeling.

Uiteindelijk is Tiger of Sweden een merk geworden met een breed assortiment. Voor mannen en vrouwen. Bijvoorbeeld de overhemden, deze zijn klassiek, stijlvol en hebben een moderne look. Dit geldt ook voor de andere kleding en accessoires. Het is ieder geval een merk met een rijke, wisselvallige en uitgebreide geschiedenis. Het merk is in Nederland te vinden bij de meer ontwikkelde herenwinkels.