• Aanpassingen aan het spoor en station in volle gang!

    Ab Donker
  • Aanpassingen aan het spoor en station in volle gang!

    Ab Donker
  • Aanpassingen aan het spoor en station in volle gang!

    Ab Donker
  • Aanpassingen aan het spoor en station in volle gang!

    Ab Donker
  • Aanpassingen aan het spoor en station in volle gang!

    Ab Donker
  • Aanpassingen aan het spoor en station in volle gang!

    Ab Donker
  • Aanpassingen aan het spoor en station in volle gang!

    Ab Donker

Aanpassingen aan het spoor en station in volle gang!

11-12-2018, 12:33 | Lezersnieuws | Ab

Geldermalsen:  Bron: ProRail

Tussen Amsterdam en Eindhoven gaan steeds meer treinen rijden. Daarvoor is meer ruimte nodig op het spoor. In en om Geldermalsen passen we dan ook het spoor en het station aan.

 

Aanpassingen aan het spoor en station

De MerwedeLingelijn, tussen Dordrecht en Geldermalsen, krijgt een eigen vrijliggend spoor. Zo hoeven de treinen op die lijn niet meer het drukke spoor tussen Utrecht en Den Bosch te kruisen. Ook breiden we op station Geldermalsen de perrons uit en moet er een nieuwe oplossing komen voor de straks te klein geworden loopbrug.

Drie nieuwe onderdoorgangen

Zowel bij de Nieuwsteeg als de Lingedijk halen we de overwegen weg en bouwen we een onderdoorgang onder het spoor. Voetgangers, fietsers en auto’s kunnen straks veilig het spoor kruisen. Een derde tunnel hoort bij de nieuwe randweg die we gaan aanleggen. Daar kan ook vrachtverkeer onder het spoor door. In de nieuwe situatie doen we er alles aan om overlast van geluid of trillingen zoveel mogelijk te beperken. Naar verwachting zijn de projecten in 2020 of 2021 klaar.


Dit project is onderdeel van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS), een initiatief van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Samen met de Nederlandse Spoorwegen en KNV Spoorgoederenvervoer werkt  ProRail de plannen uit.