• Directeur Ronald van der Vlies van de Lingeborgh heeft de eerste iPads uitgereikt.

    Liesbeth Wattimury

Op de Lingeborgh begint iedere leerling met een eigen iPad

09-01-2019, 12:11 | Lezersnieuws | Thom

Het gebruik van een tablet in de klas heeft een gunstig effect op de schoolresultaten, bleek uit eigen onderzoek. Daarom beschikt iedere eerste- en tweedejaars leerling van de Lingeborgh in Geldermalsen straks over een eigen iPad.

De iPads van het type Air 2 worden in twee etappes uitgereikt op de Lingeborgh, vestiging van O.R.S. Lek en Linge. Eerst zijn de 299 leerlingen van leerjaar 2 aan de beurt, de 281 brugklassers krijgen hun iPad dit voorjaar. De school trekt er 120 duizend euro voor uit.

Vier jaar geleden startte de Lingeborgh een pilot in twee brugklassen. "We wilden onderzoeken of devices ondersteunend konden zijn in het leerproces," zegt directeur Ronald van der Vlies. "Ze bleken duidelijk meerwaarde te hebben. Bij talen zien we dat dankzij de iPad de cijfers beter worden. En we zetten ze ook in bij technische- en bètavakken." Dus wilde de school het iPad-gebruik schoolbreed invoeren. Probleem: er waren 'slechts' 80 iPads. Bij wisseling van gebruiker ging veel tijd verloren aan inloggen en instellen. Daarom volgde een rigoureuze beslissing: een apparaat voor iedere leerling in de eerste twee leerjaren, gekoppeld aan een persoonlijk account. De leerling mag de iPad vrij gebruiken, maar weet ook dat alles wordt gemonitord. "We hebben een gedragscode voor gebruik ontwikkeld," zegt de directeur. "Er kan worden meegekeken. En de docent kan alles in één keer op 'zwart' zetten."

De iPad, benadrukt hij, dient als éxtra leermiddel en vervangt geen boeken. "We streven naar 70 procent gebruik van boeken en 30 procent iPad," verklaart Van der Vlies. Volgens hem is in deze tijd in de klas een 'device' niet meer weg te denken. "De wereld ligt voor je open. Maar dan moet je er wel mee leren omgaan.  De leerlingen van nu zitten straks in een wereld met totaal andere dilemma's dan in de oude tijd. Als ze straks van school af gaan, kunnen ze met allerlei devices werken: smartphone, tablet, laptop en desktop."

Eigenlijk hoort de overheid leerlingen in het voortgezet onderwijs van deze apparatuur te voorzien, zegt hij. "Zo lang dat niet gebeurt, betalen we het uit het leermiddelenbudget. Wij geloven in gelijke kansen voor iedere leerling en willen de ouders die zich dit minder makkelijk kunnen permitteren, niet op kosten jagen."

Voordat de bestelling werd geplaatst, moest één hobbel worden genomen: hoe wordt alles verzekerd? "We zaten ermee dat de iPads mee naar huis gingen. Tot onze verrassing kwamen de leerlingen zelf met de oplossing. 'We willen hem helemaal niet mee naar huis, want dat betekent gesjouw en bovendien kan hij kapot.' Probleem de wereld uit. Nu worden alle kluisjes omgebouwd tot laadstations."