• Liesbeth Wattimury Fotografie

Lek en Linge vanaf nu UNESCO-school

GELDERMALSEN Leren aandacht hebben voor elkaar, de wereld en het milieu. Naast de reguliere lessen, krijgen de leerlingen van openbare regionale schoolgemeenschap Lek en Linge in Culemborg en vestiging de Lingeborgh in Geldermalsen tijdens hun hele schoolloopbaan te maken met deze thema's. Reden voor het UNESCO-hoofdkantoor in Parijs om het predicaat 'UNESCO-school' te verlenen.

Wereldwijd voldoen zo'n 10 duizend scholen aan het UNESCO-profiel Nederland telde tot vorige week 45 UNESCO-scholen. Lek en Linge Culemborg en vestiging de Lingeborgh horen bij het handjevol nieuwkomers.

Lek en Linge wil meer zijn dan een school waar jongeren veel leren en een passend diploma halen. Directeur-bestuurder Joost van Rijn: ,,Zeker in deze tijd is aandacht voor democratisch burgerschap van groot belang. We willen onze leerlingen de waarde laten ervaren van een democratische houding. Daarbij kun je denken aan vrijheid van denken en van meningsuiting, ruimte om af te wijken van het gemiddelde, luisteren naar de wijsheid van de minderheid, betrokken zijn bij elkaar, leren omgaan met meerderheidsbesluiten waarin je je niet kunt vinden, etcetera. Deelname aan het UNESCO-scholennetwerk draagt daaraan bij."

Twee jaar voorbereiding heeft het docent maatschappijwetenschappen Anne van Luijtelaar van Lek en Linge en haar collega Christine Haak, die Frans doceert bij de Lingeborgh, gekost. ,,Dit is een mooie bekroning en een erkenning voor wat we al jaren doen," zegt Van Luijtelaar. ,,De UNESCO-thema's vrede & mensenrechten, intercultureel leren, wereldburgerschap en duurzaamheid zitten in ons systeem. We zeggen het dus niet alleen, we doen het ook. Niet één keer, maar structureel. We helpen leerlingen zich bewust te worden van welke voetstap ze willen achterlaten." Volgens Liesbeth van den Broek, teamleider van de Lingeborgh, begint het al bij de brugklassers: ,,Het zaadje voor iemands ontwikkeling tot democratisch burger wordt daar gelegd en groeit verder in klas 2, 3 en 4. Leerlingen leren dat het fijn is om te delen en om niet alleen verantwoordelijk te zijn voor zichzelf maar ook voor anderen."

De toekenning van het felbegeerde predicaat komt op het moment dat de scholen warmdraaien voor een serie activiteiten die naadloos aansluiten bij het UNESCO-gedachtegoed, het zich belangeloos inzetten voor anderen. Bij de Lingeborgh staat dit schooljaar de jaarlijkse Goede Doelen Driedaagse in het teken van KWF. Van den Broek: ,,Vorig jaar het Ronald McDonald Kinderfonds, in 2016 de Weebale Foundation die zich inzet voor Oeganda." Bij Lek en Linge staat de tweejaarlijkse Goede Doelen-dag op het programma. ,,Alle leerlingen zetten zich in voor een project in Nicaragua waar we al sinds 2002 bij betrokken zijn en twee projecten in Zuid-Afrika die we alweer drie jaar ondersteunen", legt Van Luijtelaar uit. ,,Als kinderen van jongs af leren respect te hebben voor elkaar en voor hun omgeving, nemen ze dat later als bagage mee de wereld in."