Overwegen bij test niet zo vaak dicht als gevreesd

TRICHT Iedere tien minuten een trein pakken op de grote stations tussen Amsterdam en Eindhoven, sinds 6 september kan dat iedere woensdag. Op deze testdagen nemen ProRail en NS een voorproef op de nieuwe dienstregeling op het spoor die op 10 december in gaat. Vandaag lichten we uit: overwegen die minder lang dicht zijn dan verwacht en 85 boetes vanwege slecht gedrag wegverkeer.

Op de A2 corridor, de spoorlijn tussen Amsterdam en Eindhoven liggen 24 overwegen. De meeste daarvan zijn te vinden in de provincies Noord- Brabant en Gelderland. ProRail meet tijdens de testdagen secuur de 'dichtligtijden' van de overwegen. Men wil precies weten hoe lang de slagbomen gesloten blijven wanneer er meer treinen rijden op het traject.

Na vier woensdagen testen heeft ProRail een redelijk beeld van de dichtligtijden van de overwegen op de A2 corridor. De dichtligtijden zijn tijdens de testdagen vergelijkbaar met de andere dagen en de doorstroming van het wegverkeer verloopt vlotjes.

De dichtligtijden variëren tijdens de testdagen tot nu toe tussen maximaal 25 minuten per uur (de drukste overgang aan de Loonsebaan in Vught) en minimaal ca 10 minuten totaal per uur (de rustigste overgang aan de Vlierdseweg, Bruchem). In totaal zijn de spoorbomen tijdens de testdagen vanwege meer treinverkeer ongeveer twee minuten langer per uur gesloten tijdens de testdagen.

Eerder verwachtte ProRail dat de dichtligtijden op de drukke overwegen zoals in Vught op zouden kunnen lopen tot in totaal 41 minuten per uur. Daarbij ging men uit van het meest ongunstige scenario tijdens de spitstijden. De praktijktesten wijzen tot nu uit dat dit aantal minuten niet gehaald wordt.

MINDER VERKEERSREGELAARS Omdat de situatie bij de overwegen rustig is, heeft ProRail besloten het toezicht op de overwegen met verkeersregelaars terug te schroeven. Alleen nog bij de drukste overwegen zal tijdens de spitsuren toezicht zijn. Dat is in Boxtel en Vught.

De eerste vier testdagen schreef ProRail we 85 boetes uit en zijn er veel waarschuwingen gegeven aan weggebruikers die zich niet aan de verkeersregels hielden. ProRail maakt ook gebruik van camera's om het gedrag van weggebruikers te bekijken en te analyseren.

OPHEFFEN OVERWEGEN TRICHT In 2021 worden naar verwachting twee overwegen in Tricht opgeheven. Vijf overwegen in Vught staan in 2026 op de rol om plaats te maken voor een tunnel. Een grote overweg in Boxtel verdwijnt naar verwachting in 2023.Het is namelijk het veiligst wanneer weggebruikers via een tunnel of brug het spoor kunnen oversteken. Daarom wil ProRail het liefste van alle overwegen af. Op bestaande spoorlijnen kijkt ProRail waar men overwegen kan opheffen, want het wordt drukker op de weg én op het spoor. Dat gaat in overleg met de gemeenten, provincies en het Ministerie van Infrastructuur en Milieu.