• Omgevingsmanager Martijn Jansen (links op de foto) regelde onder andere extra inzet van verkeersregelaars.

    Rita Boer Rookhuiszen-de Joode

Spoordek van 600.000 kilo bij Tricht 'even' schuiven

TRICHT Precies tijdens het drukste toeristische 'bloesemseizoen', als de dijken bevolkt worden door wandelaars, fietsers en automobilisten, is de overweg op de Lingedijk in Tricht anderhalve week voor alle verkeer afgesloten. Dit in verband met ingrijpende werkzaamheden aan het spoor. Een nieuw 600.000 kilo wegend spoordek, dat de afgelopen weken op de bouwlocatie vlak naast de overweg is voorgebouwd, wordt 18 meter 'verplaatst' tot onder het bestaande spoor.

Rita Boer Rookhuiszen-de Joode

Vanaf 18 april is ook de voet- en fietsbrug over de Linge afgesloten. Ook het treinverkeer op de drukke route tussen Utrecht en Den Bosch en tussen Geldermalsen en Leerdam en Geldermalsen en Tiel ligt gedurende het Paasweekend helemaal stil. Voor wie ter plekke bekend is, kan het geen verrassing zijn. De afsluiting werd via grote gele waarschuwingsborden aangekondigd. Voor bloesemtoeristen is het wel even schrikken. Het is een flink stuk omlopen of omrijden via de Nieuwsteeg. Voor de echte liefhebbers zijn de werkzaamheden gedurende het Paasweekend via een webcam dag en nacht te volgen. Op www.delingensealliantie.nl staat vanaf vrijdag een directe link naar de webcam.

IMPACT In opdracht van de Rijksoverheid wordt gewerkt aan de aanleg van een derde spoor door het dorp. Om dit mogelijk te maken, moet een nieuw brugdeel over de Linge aangelegd worden. Ook beide overwegen in het dorp worden vervangen door een 'onderdoorgang'. Op de Lingedijk is deze geschikt voor personenauto's, fietsers en voetgangers. In de Nieuwsteeg alleen voor voetgangers en fietsers. Ten noorden van Tricht komt een tunnel die ook geschikt is voor vrachtverkeer, hierop zal een nog nieuw aan te leggen rondweg worden aangesloten. Last but not least wordt langs het spoor ten noorden en ten zuiden van de Nieuwsteeg een 300 meter lange trillingsreducerende ondergrondse wand aangebracht. Het dorp Tricht staat al een aantal jaren flink in het teken van de werkzaamheden aan het spoor die voor een aantal inwoners een enorme impact hebben. Een tweetal woningen moet in ieder geval gesloopt worden en ook voor de aanleg van de toekomstig rondweg moet door diverse grondeigenaren grond afgestaan worden. Het aankoopproces hiervoor is inmiddels in volle gang. ,,Het loopt nog allemaal binnen de planning. Als in december 2021 een nieuwe treindienstregeling in gaat, moeten we klaar zijn'', laat Martijn Jansen, omgevingsmanager van De Lingense Alliantie en medeverantwoordelijk voor de communicatie rondom het project.

POSTZEGELLOCATIE De Lingense Alliantie is een samenwerking tussen Dura Vermeer, Mobilis en ProRail en voert de werkzaamheden in Tricht uit. Het tijdelijke kantoor van de Alliantie staat aan de Kostverlorenkade in Geldermalsen. Daar zijn de laatste maanden diverse bijeenkomsten en informatieavonden voor inwoners en belangstellenden gehouden. Ook de nieuwe reizigerstunnel bij het station van Geldermalsen, waarmee in 2020 wordt gestart, wordt door de Alliantie uitgevoerd. Op het bouwterrein aan de Lingedijk in Tricht is het vaak passen en meten. ,,Het blijft een postzegellocatie om op te werken en daardoor is het steeds weer puzzelen met de ruimte'', vindt ook Jansen. Om een en ander in goede banen te leiden, met name bij de vele zand- en betontransporten die plaats vonden, zijn in het dorp verkeersregelaars in touw. Vanwege het toeristisch seizoen en de tijdelijke afsluiting van de overweg zijn er nu ook extra verkeersregelaars ingezet. ,,Op het geheel is dat voor ons een kleine investering die veel oplevert.'' De vele scholieren die dagelijks de Lingebrug en overweg oversteken, zijn inmiddels goed 'getraind' door de verkeersregelaars. Gelukkig voor hen valt de afsluiting van de voet- en fietsbrug grotendeels in de schoolvakantie.

PROTEST EN ONDERZOEK In aanloop naar de werkzaamheden liepen de gemoederen in Tricht soms hoog op. De 'Werkgroep Spoor' was actief en de 'Werkgroep Trilvrij Tricht' werd opgericht. Trilvrij Tricht richt zich vooral op de trillingsoverlast, een volgens de werkgroep onderschat probleem dat vooral door zwaar goederenvervoer veroorzaakt wordt. Vermoed wordt ook dat huizen in de wijde omgeving hierdoor schade oplopen. Om dat te bewijzen liet de werkgroep onafhankelijk onderzoek doen. De eerste resultaten hiervan lijken inderdaad te wijzen op een veel grotere overlast van het goederenvervoer dan waar de richtlijnen van de Rijksoverheid van uitgaan. De trillingsreducerende wand komt er dankzij de werkgroepen en de steun van de voormalige gemeente Geldermalsen. Of die wand de overlast daadwerkelijk zal verminderen, zal in de toekomst nog moeten blijken. Vanwege die overlast en ook door schade die zij ondervinden aan hun woningen heeft een aantal Trichtenaren nog beroepsprocedures tegen de spoorwerkzaamheden lopen bij de Raad van State. De uitspraken werden begin dit jaar verwacht maar zijn al een aantal keren uitgesteld. Of de uitspraken nog een gevolg hebben voor het project is dan ook niet duidelijk. De werkzaamheden konden wel gewoon van start gaan.

GELUIDSSCHERMEN De Alliantie gaat voor de Rijksoverheid ook geluidsschermen langs het spoor plaatsen. De plannen hiervoor liggen ter inzage en zijn digitaal in te zien: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2019-19994.html.