• Riveer

Veer Brakel-Herwijnen gestremd

HERWIJNEN Vanaf maandag 25 november gaat de veerpont tussen Brakel en Herwijnen een hele week uit de vaart. De reden hiervoor is de wettelijk verplichte vijfjaarlijkse keuring. Dit kan alleen als de pont op het droge ligt. De dienstregeling wordt maandag 2 december weer hervat.

Er wordt van 25 november tot en met 1 december geen alternatieve pont ingezet op de route. Reden is dat de enige veerpont die hiervoor in aanmerking zou kunnen komen momenteel door de eigenaar langdurig wordt verhuurd aan derden. Er is geen andere kant-en-klare veerpont die dit traject zou kunnen varen.

De verbinding Brakel-Herwijnen is een unieke verbinding. Een veer van elders laten komen, geschikt maken om af te meren op de beschikbare stoepen, personeel leren invaren op een ander schip: het is een zeer kostbare zaak. ,,Dat is een afweging die we maken. We vinden het namelijk ook belangrijk om de prijzen voor reizigers zo gunstig mogelijk te houden", aldus Annelieke Haubrich van Riveer.


,,Helaas zijn wij daarnaast ook afhankelijk van de keuringsinstanties, de beschikbaarheid van de werf en alle andere partijen die gedurende dit onderhoud ingezet moeten worden. Dit zorgde ervoor dat dit niet gedurende een schoolvakantie kon vallen. Wij hebben daarin dan ook een andere (noodgedwongen) keuze moeten maken", vervolgt Haubrich haar verhaal.

Voor scholieren en forenzen die normaal op de (brom)fiets bij Brakel overvaren, kan het veer Woudrichem-Gorinchem daarom een goed alternatief zijn. Het abonnement of 25-rittenkaart van Brakel is de gehele week geldig op deze en alle andere ponten van Riveer. Let op de dienstregeling Woudrichem-Gorinchem: van 7.00 tot 9.30 uur vaart dit veer ieder half uur vanaf Woudrichem, om vervolgens om het uur te gaan varen. In de middag zullen de halfuur-diensten om 14.15 uur weer opgepakt worden vanaf Gorinchem. Vaste klanten vinden de actuele vaartijden van de schepen in de Riveer app.

Tijdens de stremming wordt de Brakel II onder andere gekeurd op veiligheid, wordt er een vlakdieptemeting aan het onderwaterschip gedaan en worden de kleppen nagekeken. Er wordt tegelijkertijd van de gelegenheid gebruik gemaakt om gepland onderhoud te plegen, zoals een verfbeurt. De veerpont wordt intensief gebruikt, hij vaart zeven dagen per week. Haubrich: ,,De keuring is dus niet alleen verplicht, maar ook noodzakelijk om in de toekomst dezelfde service te kunnen blijven bieden."