• Marcel Vermeij
  • Léon Jansen
  • Marcel Vermeij
  • Marcel Vermeij

Rainbow Truck Team in actie op Dakar 2015

BEESD/ BUENOS AIRES - Dakar Rally 2015 is weer begonnen en daarbij kan deelname van het aannemersbedrijf De Jong Zuurmond, alias Rainbow Truck Team, niet ontbreken. Directeur Gerrit Zuurmond (bijrijder) uit Beesd doet samen met Gerrit van Werven (chauffeur) en Ed Wigmans (navigator) voor de tweede keer mee aan de grootste en gevaarlijkste rally ter wereld. Het team doet vol passie mee aan de race. Door een goede samenwerking hebben ze de ambitie om hun doel te halen: de finish.Het team van De Jong Zuurmond doet mee met een truck van fabrikant Ginaf. Ze hebben een goede ondersteuning door de Ginaf Rally Services en hebben hierdoor een perfecte vrachtwagen voor de race. Het team beschikt ook dit jaar weer over voldoende onderdelen, kennis en monteurs om de vrachtwagen tijdens de rally in topvorm te houden. Monteur en techneut Klaas Kwakkel, voorheen in het team van Hans Bekx, zal hun de benodigde technische service bieden. De vrachtwagen van het Rainbow Truck Team dankt haar naam aan de toepasselijke kleuren geel, blauw en oranje. Deze kleuren komen ook voor op de voertuigen die worden ingezet door het aannemersbedrijf van De Jong Zuurmond. De 36-ste Rally Dakar begon op 4 januari in Buenos Aires en eindigt op 17 januari 2015.Het scheelde niet veel of de Rainbow-truck had de tweede dag op de lijst van uitvallers gestaan. Urenlang sleutelen en provisorische reparaties hielden de auto in de wedstrijd. Diep in de nacht kwam de truck als een van de laatsten aan in het bivak in San Juan.De tweede etappe van de Dakar 2015 begon goed voor het team. "Eigenlijk te goed", zei Gerrit Zuurmond. "De gang zat er flink in. In een bocht brak de achterkant uit en sloeg tegen een rots aan. Velg kapot, band lek, de keringen lek en de achteras er onderuit." Met hulp van Jan Lammers (de snelle service van Ginaf) en Adwin Hoondert, die een velg afstond, wisten de mannen de boel provisorisch te repareren. In de schroeiende hitte - het was tegen de 50 graden - viel dat niet mee. "Maar het is gelukt. We zijn binnen en dat is het belangrijkste", constateerde Zuurmond nuchter. "We hebben steeds olie bij de aandrijving gekieperd, zodat die heel bleef en we konden blijven rijden. We hebben een uurtje of drie in het donker gereden op de proef en vervolgens nog een paar uur naar het bivak."Daar konden de monteurs zich uitleven op de wagen, zodat die vandaag weer kan starten in de derde etappe. Helemaal achteraan weliswaar. In de eerste paar dagen van de Dakar starten de trucks achter de auto's. Daardoor vertrekken ze pas rond de middag en finishen ze dus ook laat. Zit het tegen, dan is het nachtwerk. Pas als over een paar dagen de trucks tussen de auto's starten, komen de trucks wat vroeger aan, mits zich geen problemen voordoen onderweg.