• Otto Walter

Bot- en spierversterkende oefeningen

Advertorial

GELDERMALSEN De Gezondheidsraad heeft de beweegrichtlijnen voor volwassenen en ouderen aangepast. Voldoende bewegen verkleint het risico op hart- en vaatziekten, diabetes en depressiviteit. Ook zijn er aanwijzingen dat de kans op borst- en darmkanker erdoor wordt verkleind, schrijft de Gezondheidsraad.Belangrijk is het advies om voortaan spier- en botversterkende oefeningen te doen. Dat is een goed advies, maar wat kun je dan bijvoorbeeld doen? ZilverFitness legt uit.

SPIERVERSTERKENDE ACTIVITEITEN Regelmatig sporten en bewegen helpt om soepele en sterke spieren te krijgen en te houden. Je lenigheid, spierkracht, balans en behendigheid hebben hier baat bij. Dit is belangrijk om bijvoorbeeld vallen te voorkomen. Spierversterkende activiteiten omvatten handelingen om kracht, uithoudingsvermogen en omvang van de spieren te verbeteren. Je kunt specifieke krachtoefeningen doen, maar ook reguliere sporten waarbij je moet rennen en springen, versterken de spieren.

BOTVERSTERKENDE ACTIVITEITEN Als je regelmatig je botten belast, houd je deze langer sterk. Ongeveer rond je dertigste levensjaar is de dichtheid van de botten het grootst. Na je 45ste wordt er meer bot afgebroken dan aangemaakt. Zowel bij de opbouw van de botmassa als het behoud, is beweging van belang. Regelmatig botversterkende activiteiten doen kan het proces van botafbraak zelfs afremmen. Botversterkende activiteiten bestaan uit krachttraining en activiteiten waarbij het lichaam met het eigen gewicht wordt belast. Afhankelijk van de mate van bewegingservaring kan een ZilverFitness-coach je helpen bij het maken van de juiste keuze als het gaat om gewichten en soorten oefeningen. Als je al redelijk getraind bent kun je zwaardere gewichten en intensievere oefeningen aan. Dat is dan het beste voor het verstevigen van je botten. Maar voor ongetrainde mensen, of mensen die al last hebben van hun botten is dit niet geschikt. Die kunnen beter activiteiten kiezen waarbij zij hun eigen gewicht dragen. Ook hier kan de gediplomeerde ZilverFitness coach bij helpen.

Bij ZilverFitness traint de groep volgens de succesvolle functionele trainingsmethode, afgestemd op het eigen niveau, met maximaal 6 gelijkgestemde deelnemers. Het doel is om fitter te worden en vitaal te blijven. Het programma start met een gedegen uitleg en warming-up, gevolgd door bot- en spierversterkende oefeningen die voldoen aan de beweegrichtlijnen van de Gezondheidsraad. De deelnemers werken zo aan meer kracht, conditie, balans en lenigheid. Dit alles onder leiding van een vaste gediplomeerde ZilverFitness coach. Op vrijdag 30 november opent ZilverFitness de vierde locatie in Nederland met een informatieve bijeenkomst in combinatie met een proefles. In samenwerking met CrossFit Reset verzorgt ZilverFitness de trainingen op het prachtige landgoed van Mariënwaerdt. Na afloop kan men gezellig napraten. De gratis koffie en thee staat klaar. Bel 030-7523548 voor een GRATIS proefles.

a[Mariënwaerdt Dwarssteeg 3, 4153RX Beesd. Dit is in de buurt van manege Paarden Heerlijkheid Mariënwaerdt. Kijk voor meer informatie op www.zilverfitness.nl of mail info@zilverfitness.nl